קורס gmdss
בזמנו היינו רואים אנשים מהעשירון העליון, משיטים יאכטות, היום זה כבר הפך לטרנד ורבים מוצאים כי לימודי סקיפר הפכו לנגישים יותר. רבים מעוניינים להכיר מקומות חדשים, יעדים ולכן מעוניינים לעבור שני סוגים של קורסים, הראשון הוא משיט 30 שהוא רישיון שייט בישראל והשני, משיט 60 שהוא רישיון בינלאומי . רישיון סקיפר מחייב גם קורס gmdss, אשר נלמד במסגרת הקורס עצמו, היות ומדובר על חשיבות במעלה הראשונה של ניווט היאכטה ושימוש במכשירי קשר. למעשה, קורס ניווט מכשירים שנקרא גם קורס gmdss, הוא החלק הראשון שנלמד בפרק של ניווט. המטרה היא למציאת מיקום מדויק והפלגה בטוחה ליעד המבוקש. מערכת GMDSS, היא המערכת החשובה והבסיסית לתקשורת ביאכטה, כאשר היא כוללת מצבי מצוקה ובטיחות.
למעשה, מערכות מסוג GDMSS, מתאימות לשייט בינלאומי ולכן, קורס gmdss, יהיה מעמיק יותר כאשר מדובר על קורס משיט בינלאומי. יש כאלה שמעוניינים בנוסף ללמוד עוד על ניווט מכשירים באמצעות קורס gmdss שיהיה בנוסף ויעסוק רק בתחום זה. מערכת זו, כוללת לוויינים, רשתות תקשורת של הספינה ם ספינות אחרות או עם בסיסים ביבשה. קורס זה , נלמד בבי הספר לשייט בישראל כאשר בסופו יתקיימו מבחנים הכוללים: מבחן עיוני ומבחן מעשי, כאשר המבחן המעשי, יתבצע באמצעות בוחן תקשורת.למעשה, הקשר הימי, מתבסס בשימוש עם גלי רדיו מסוג: MF,IF, VHF. גם שימוש בניווט מסוג GPS נפוץ וקל לשימוש ביאכטות. כאשר מדובר במצבי חירום בלב ים, טווח הקשר היעיל הוא בין 100-150 מייל. קורס gmdss, מעניק לסקיפרים את הידע התאורטי, על מנת שיוכלו לקבל רישיון של משיט בינלאומי.
כלים שימושיים באמצעות לימודי ניווט וקשר לתלמידים שלומדים משיט בינלאומי
אחד מהכלים השימושיים ביותר הוא ידע בשימוש עם מכשירי הניווט והקשר. במהלך קורס gmdss, התלמידים ייחשפו לשיטות רבות וכן, טכניקות ניווט שיעזרו להם להתמצא בשטח. יש לדעת את ההערכות הנכונות בשטח, יש להיות בהאזנה מתמדת בעת השייט למכשירי הקשר. רק בתחילת שנות ה-90, החלו לאמץ את המכשור של GMDSS, רק מאז החלו ללמד קורס gmdss. היום מערכת זו היא חובה בכל יאכטה וספינה. השיטות הישנות לפני שהייתה קיימת מערכת GMDSS, המערכות לא היו אמינות כמו היום וכבר כמה עשרות שנים, מערכת זו הוכחה כיעילה ביותר.זהו תנאי חובה לקבלת רישיון משיט בינלאומי והרישיון מותנה בלימוד קורס gmdss. בזמנו, בטכנולוגיה המיושנת, העברת מידע, התבססה בצופן מורס שדרש הכשרה והסמכה של קציני רדיו מיומנים, אשר שירתו באוניות צי הסוחר וכן, למפעילי רדיו טלפון לכלי שייט קטנים יותר.
היום דרישות מערכות כלי שייט כגון יאכטות וספינות גדולות יותר באמצעות מערכת GDMSS, והדרישות הם כדלקמן: שידור התראת מצוקה מכלי השייט לחוף באמצעות שני אמצעים עצמאיים, שידור וקליטת הראות מצוקה מכלי השייט לכלי שייט אחר, קליטת התראת מצוקה מהחוף לכלי השייט, קליטה ושידור תקשורת מצוקה לפעולות של חיפוש והצלה, קליטה ושידור של מצוקה עם מפקד פעולות ההצלה בשטח, קליטה ושידור אותות למציאת מיקום כלי השייט שמשדר אותות מצוקה, קליטה ושידור הודעות בטיחות ימיות, קליטה ושידור תקשורת מגשר פיקוד לגשר פיקוד. יש לציין, כי העולם, מחולק ל- 4 אזורי קשר וזאת לפי טווח הכיסוי של תחנות החוף והמערכות הלווייניות. למשל למשיטי יאכטה אזורA1 , כאשר האזור הוא כ-20-30 מייל מהחוף והכיסוי הוא לפחות של תחנת חוף אחת אשר מאזינה להתראות מצוקה 24/7.
הרמות של תעודת הסמכה למפעיל GMDSS
קיימות ארבע רמות של תעודות הסמכה למפעיל GMDSS, הראשונה היא REO שהיא הדרגה הגבוהה ביותר ונעשית, ROC שהוא מפעיל מוגבל למערכות GMDSS בתחום VHF, והרביעית היא VHF בזיקה ל-GMDSS למשיטי יאכטה שזה מה שנלמד במסגרת לימודי סקיפרים בפרק של באמצעות קצין קשר ואלקטרוניקה, השנייה היא GOC שהוא מפעיל כללי לכל מערכות GMDSS, וכן ROC מפעיל מוגבל למערכות GMDSS בתחום VHF והאחרון הוא VHF בזיקה ל-GMDSS למשיטי יאכטה. זה הקורס שמעבירים בלימודי משיטי יאכטות בינלאומיים והוא חובה וחלק נרחב של קורס gmdss.במהלך קורס gmdss, יש ללמוד לעומק את הנהלים של דיבור בקשר ולהכיר מכשור נוסף הנמצא בתקנים של GMDSS. מבחן ההסמכה שיש לעבור בתום קורס gmdss, הוא בכתב וכן יש לדעת היטב, כיצד לשדר אותות או התראות מצוקה. ישנם גם מבחנים בע"פ שמתמקדים בדיבור בקשר, תוך כדי סימולציות והיכרות עם שאר המכשירים לניווט וקשר.
קורס gmdss, מיועד בעיקר למשיטים בינלאומיים ומסחריים, כך שכל סקיפר, אשר מעוניין לעבוד בים או לקבל רישיון משיט 60. יש לציין, כי קורס gmdss, כולל לימוד מלא למבחן תאוריה ותרגילי סימולטור בכיתת הלימוד. השיעורים של קורס gmdss , מסודרים לפי נושאים. הלימוד משולב בתמונות, הסברים וסרטונים שיסייעו בהמחשה וכן, תרגול ושאלות ומבחני אמת שיסייעו לתלמידים לתרגל ולהגיע מוכנים למבחנים. במהלך הלימודים של קורס gmdss, על התלמידים להבין כיצד להתנהג במצבים מאתגרים, יכולת ניהול צוות וכדומה. יש ללמוד בבית ספר לשייט, אשר הם יעילים ובמטיחים למידה אינפורמטיבית ומקסימלית. יש לברר בבתי הספר לשייט, כמה תלמידים עברו בהצלחה את המבחנים לאחר שסיימו קורס gmdss, כך שזו יכולה להיות אינדיקציה טובה לבחירה מושכלת של בית ספר לשייט הבקיא גם בלימודי קורס gmdss.
אלמנט תקשורתי חשוב בלימודי קורס gmdss
למעשה קורס gmdss, הוא אלמנט תקשורת חשוב ביותר שלומדים במסגרת קורס משיט בינלאומי וזו בעצם האמנה הבינלאומית לחיפוש והצלה בים. בקורס יילמדו נושאים כגון מכ"ם, סוגי תקשורת כלליים ועוד. כמו כן, יילמדו בקורס נושאים נוספים כמו מניעת התנגשות בכלי שייט אחרים, סוגי דגלים, אורות, קולות ניווט ועוד. מומלץ לעבור על החומר גם מחוץ למסגרת הלימוד בכיתה וכן, ישנם מבחנים מוכנים באתר של בית הספר לשייט, כך שככל שהתלמידים יתרגלו אותם, כך הסיכוי שלהם להצליח במבחן, לאחר סיום קורס gmdss יהיה גבוה יותר. ישנם אף מאגרי שאלות שניתן ללמוד מהם באתרי הקורסים וכן, יש לקבל את החומר החשוב שממנו יש ללמוד לקראת המבחן. בקורס יילמדו גם קרינות שונות שבאמצעותן עובד הקשר כגון אולטרה סגול, אינפרה אדום ועוד. כמו כן, התלמידים ילמדו על תדרים גבוהים, נמוכים ונמוכים מאוד.
גם על המשדר יילמד פרק חשוב בנסגרת קורסgmdss כגון המגבר, המיקרופון ועוד. גם ערוץ חירום יילמד בקורס זה, כאשר השידורים הם לטווח ארוך יותר, במיוחד בשעות הלילה, כאשר היוני ספרה גבוהה יותר והגלים החוזרים מגיעים רחוק יותר. בכל שעה עגולה, יש לשמור על דממת אלחוט למשך 3 דקות וזאת, על מנת שניתן יהיה לקלוט אם ישנן ספינות או יאכטות אחרות אשר נמצאות במצוקה. כל צד בקשר, יודע עם מי הוא מדב. מערך השליטה הוא באמצעות מערכת מכ"ם, אשר מסוגלת לזהות מטרות שונות במרחק של עשרות מייל מחופי ישראל ולהזניק ספינה של משמר החופים לזיהוי המטרה. יש לציין, כי קיימות תחנות אשר משדרות אזהרות לגבי מזג האוויר, תחנות שמשדרות אזהרות לגבי ניווט, כאלה המסייעות מבחינה רפואית ועוד על התלמידים לדעת היטב כיצד להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותם, על מנת שיצאו לשייט עם ידע וביטחון. .