אופנוע ים עמידה

הקיץ שוב מתדפק על דלתנו וכולם רצים משתזפים מתרחצים ונהנים בים. מי שאוהב אדרנלין בדמו לא יוותר על פעילות מוטורית בים.אחד  מענפי ספורט הים הכיפיים ביותר הינו ללא ספק אופנועי ים אשר מושך אליו צעירים רבים כאשר רובם הם גברים. ספורט ימי זה מיועד לחובבי הרפתקאות שאוהבים לדהור על פני הגלים במהירות גבוהה כשר הרוח מכה על פניהם. אופנוע ים יספק הנאה רבה אבל יש להיות אחראיים ולא לפגוע באנזים אחרים המתרחצים בים. יש לרכב על אופנוע הים רק באזורים שמיועדים לכך  יש ללבוש אפוד הגנה מה שיגן על הרוכבים על אופנוע הים. אמנם אופנוע ים נראה קטן ואולי אנו עשויים לסבור במבט אחד שהוא אינו מהיר אבל ישנם נפחי מנוע של דגמים ספציפיים עד ל-260 כוחות סוס ממש כמו רכבי ספורט. המשקל הקל של אופנוע הים בשילוב מנוע עוצמתי, הופכים את אופנוע הים למהיר, כאשר אופנוע הים מגיע למהירות גבוהה תוך מאית השנייה.

 

ישנם שני דגמים של אופנועי ים כאשר הראשון הינו אופנוע ישיבה והשני אופנוע עמידה. אופנוע זה כמו שאר אופנועי הים מצריך רישיון נהיגה מטעם משרד התחבורה ומתאים למי שמלאו לו 16 שנה ומעלה. כלי זה חותך את מי הים במהירות וניתן לרכב עליו בעמידה. יש ללמוד להשתמש באופנוע הים.ראשית, כלי זה הינו למעשה כלי שייט ממונע ע"י מנוע שאיבת מים. יש להכיר את הוראות ההפעלה והתחזוקה של אופנוע ים. יש לבדוק את אופנוע ים עמידה בקפידה לפני שנכנסים איתו לים. יש לעבור קורס ללימוד רכיבה על אופנוע ים עמידה וכל כלי אחר שהוא למעשה אופנוע ים כגון אופנוע ים ישיבה שהוא הסטנדרטי יותר. ישנן יצרניות אופנועי ים אשר מתמחות בייצור של אופנוע ים עמידה. יש לציין, כי אופנוע ים עמידה מצריך קורס שהוא תיאורטי ומעשי לצורך הרה בסיסית של כלי שייט זה.

 

חובה לחגור חגורת הצלה נעליים וכפפות לפני יציאה עם אופנוע ים

ישנם רוכבי אופנוע ים עמידה אשר לובשים חליפות צלילה מה שאינו בגדר חובה אבל לחגור חגורת הצלה נעליים וכפפות הם כן בגדר חובה.  רוכבי אופנוע ים עמידה אינם צריכים להיות שאננים כי אם תמיד לקחת בחשבון שמשהו עשוי לקרות. למשל חגורת הצלה תמנע מלחטוף מכה בראש כך שניתן יהיה לצוף תודות לחגורת ההצלה עד שניתן יהיה למצוא עזרה. העומק המינימאלי של רכיבה עם אופנוע ים עמידה הינו 50 ס"מ. כאשר הגלים בים מגיעים לגובה של מטר עד מטר וחצי היות ובגובה כזה רוכב על אופנוע ים עמידה יכול לשלוט היטב בגל ולא הגל שולט בו. כאשר מדובר בגלים גבוהים אי אפשר ללחוץ על דוושת הגז של אופנוע ים עמידה וגם כך המים מעיפים את רוכב אופנוע ים עמידה לגבהים רציניים.

 

קיימת הגבלה על אופנועי ים למרחק מהחוף ותמיד יש לקחת זאת בחשבון.  בעבר כל ענף הספורט של אופנוע ים היה רק "למשוגעים לדבר" אבל לאחרונה ישנה עליה והטרנד בשיאו. היום כבר נמכרים כ-300 אופנועי ים בשנה. אופנועי הים המוצעים למכירה הינם בגדלים גדולים יותר, הם שקטים ובטוחים יותר. אופנועי הים החדשים מצוידים במנועים חזקים במיוחד אך גם חסכוניים יותר. למי שמתעניין לגבי אופנוע ים עמידה יש לציין כי אופנוע ים עמידה מתאים לרוכב אחד בלבד. עלות של אופנוע ים יכולה להגיע לסכום של 80,000 ש"ח ואפילו יותר ולכן יש להכיר את התחום לעומק ולהבין מה הצרכים שלכם.יש לדעת בנוסף כי אופנועי ים מצוידים במנוע בעל 2 פעימות כשאר מנועים אלה ידועים בבלאי מהיר גם בגלל העובדה שהם נמצאים במי ים ולכן תוחלת חייהם קצרה. למי שמתעניין ברכישה של אופנוע ים עמידה עליו לדעת כי אופנועים אלה משמשים לקפיצות על גלים ופעולות ספורטיביות ימיות כגון תחרויות ועוד. יש לציין כי נדרשת מיומנות רבה וכושר גופני גבוה. 

 

מה חשוב לדעת לפני שרוכשים אופנוע ים?

כאשר רוכשים אופנוע ים עמידה יש לשים לב לגבי עוצמת המנוע. השליטה בניווט של אופנוע ים עמידה נעשית ע"י הרוכב, אופן העמידה וההיגוי באמצעות הטיית כידון שגורר את הפניית הסילון של המים לשני כיוונים ימינה ושמאלה. גם הספק הכוח חשוב לפני רכישת אופנוע ים עמידה. גם קטגוריות של יצרניות כגון: ריקטר ימאהה ועוד.מומלץ לרוכב אופנוע ים  מתחיל להיכנס לים שקט בכדי שיוכל ללמוד את הכלי ואת עוצמת הכוח של אופנוע ים עמידה וכן את התגובות שלו.  יש ללבוש מכנס לייקרה ואפוד מגן. יש לבדוק כי הרישיונות של אופנוע ים עמידה נמצאים. במשך הזמן יש להיכנס לים גלי יותר בכדי לבצע שיפורים בביצועים על רכיבת אופנוע ים עמידה ולמצות את הכלי. המרחק המותר לרכיבה על אופנוע ים עמידה הינו מקו החוף עד 300 מ' כאשר הנסיעה עצמה לא תעלה על 5 קשר. לאחר 300 מ' ניתן יהיה לנסוע בכל מהירות אך הזהירות מרבית עד 2 מייל מקו החוף. מי שרוכש אופנוע ים עמידה או כל סוג אחר של אופנוע ים העדיפות הינה לרדת עם האופנוע במים מתוקים ולא במים מלוחים בגלל שתי סיבות. האחת – בניגוד למים מתוקים המלח בים שוחק את המנוע מבפנים הסיבה השנייה – מים מתוקים מבצעים ניקוי תמידי למנוע.

 

מידע לרוכבים מנוסים יותר על אופנוע ים עמידה

מי שכבר התנסה  עם אופנוע ים עמידה,  העדיפות הינה לרכב על כידון מקוצר +כידון 0. בכדי לשפר את הביצוע של אופנוע ים עמידה בתנועות ההיגוי בעת קפיצה לגובה מגל וכן ממזער פגיעות כידון בגוף הרוכב. רוכב שכבר מיצה את הכלי תמיד יוכל להגדיל את הספק כוח המנוע{ביצוע שיפורים כלליים במנוע} להחליף מכל דלק מקורי למכל קטן יותר על מנת להוריד משקל מהכלי ובכך למעשה הביצועים יהיו טובים וחדים יותר. העדיפות הינה למנועים משופרים כשאר השימוש המומלץ הינו בדלק מסוג 98 אוקטן היות ודלק זה מזיק פחות למנוע משאר סוגי הדלק. תחזוקת אופנוע ים באופן הנכון הינה מורכבת מכמה שלבים. ראשית אם הרוכב רוכב במים מתוקים הוא אינו חייב לבצע שטיפת מנוע עבור אופנוע ים עמידה.

 

במידה והרוכב רוכב במי ים השיטה הטוב   ביותר לתחזוקה וטיפול של אופנוע ים עמידה הינה חיבור צינור המים אשר מתחבר לפיה המתחברת באופן ישר לשטיפת המנוע של אופנוע ים עמידה בערך כ-20 דקות ולתת למנוע להתנקות מהמלחים שצבר  בעת הרכיבה בים. לאחר סיום השטיפה ניתן להשאיר את חופת המנוע לא נעולה ומעט פתוחה בכדי שהמים שנשארו בקרקעית אופנוע ים עמידה יתייבשו לחלוטין ובכך ניתן יהיה למזער נזקים. לפני כל ירידה למים, יש לבדוק את פיית מכל הדלק כאשר מוודאים כי היא סגורה היטב. יש לבדוק כי המצבר יושב במקומו באופן בטוח ואינו זז ממקומו וכן לבדוק היגויי ושהחופה תהיה נעולה היטב.  גם בהורדת אופנוע ים עמידה למים יש לגרור את האופנוע מהחרטום ולא מהירכתיים בכדי למנוע חיכוך של המנע בקרקע וכן המשקל יהיה קל יותר. לסיכום- אופנוע ים עמידה הינו כלי מהנה במיוחד לאוהבי ספורט ימי אך יש לתחזק אותו נכון לשמירה על אורך חייו

כתיבת תגובה